Szöveg Bodnár Zalán Fotó Aradszky László magángyűjteménye, MTI
Mai fiatalként szinte elképzelni is lehetetlen, hogyan tölthette meg zsúfolásig a százezres Népstadiont a hetvenes években a Színészek–Újságírók Rangadója. Pedig ha jobban belegondolunk, kész csoda, hogy nem Amerikában fedezték fel ezt a népszórakoztatást: képzeljük csak el, amint Al Pacino elindít egy negyvenyardos passzt a tojáslabdával, amelyet Mel Gibson elkap, és Jerry Springer mellett touchdownra fut vele, vagy azt, hogy Bob Woodward vezeti a korongot, de a jó ütemben keresztező George Clooney feltrancsírozza a palánkra. Be kell látnunk – ez maga a showbiznisz!
A Színészek–Újságírók Rangadója, a SZÚR már elvitathatatlanul a pesti folklór része. Népszerű színészsztárok, híres-hírhedt újságírók, amatőrfutball, százezres nézősereg a Népstadionban, többnyire gyönyörű májusi idő, szórakoztató műsorok. A lét elviselhető könnyűsége.

Zenthe Ferenc és Aradszky László az újságírók gyűrűjében
Pedig a kezdetek kezdetén egyáltalán nem volt sejthető, hogy ilyen mesés karriert fog befutni az ötlet. A történet úgy indul, mint a magyar népmesékben szokás: a múlt század elején a Kolozsvárról Budapestre költöző Sebestyén családban hat fiúgyermek volt, közülük hárman színészek, hárman futballisták. Volt idő, amikor három színházat vezettek a Sebestyén fiúk (Pesten, Budán és Miskolcon), miközben a negyedik, Béla pedig a magyar válogatottban játszott a stockholmi olimpián. Ha hihetünk a krónikáknak, az egyik színész, Mihály (a színészcsapat első intézője, jobbszélsője, edzője és mindenese) volt az ötletgazda, ő jelentette ki elsőként: játsszunk egy futballmérkőzést az újságírók ellen! 1920-at írtunk ekkor, Orth, Schlosser, Zsák és a többi sztár révén épp hőskorát élte a magyar futball, így hamar szárba szökkent a kezdeményezés, pillanatok alatt összeálltak a csapatok. Önbizalomban nem volt hiány egyik oldalon sem, azonnal kialakult az a csipkelődős, a szakmai hiúságot sem nélkülöző, tréfás hangulat, amely mindig is jellemezte a SZÚR-t – ekkor még nem használták ezt a mozaikszót, mint ahogy számozni is csak később kezdték a hivatalos Színészek–Újságírók Rangadóját. A színészóriás, Salamon Béla örökbecsű anekdotaként elmondta, hogy létjogosultsága van a színészek futballcsapatának, hiszen „mi is tudunk úgy futballozni, mint a futballisták színészkedni”, az újságírók részéről pedig valaki kijelentette: „A futball nagy problémája, hogy azok az emberek, akik egyedül tudják, hogyan kell játszani, a sajtópáholyban ülnek.”

Bujtor, Juhász Jácint, Bodrogi,Zenthe, Papp Laci és Major: sztárparádé a színészválogatottban
Az első SZÚR-t 1920. június 12-én rendezték meg az MTK-pályán, azonban az eredményt vélhetően örök homály fedi. Amikor Bródy Imre megírta a témában megkerülhetetlen könyvét, az Így történt SZÚR-ról SZÚR-ra című összegzést 1972-ben, rögtön szembesült azzal a problémával, hogy senki sem emlékszik az első meccs végeredményére. A színészek csapatának sztárja, Baló Elemér határozottan állította, hogy ők nyertek 4:2-re, míg Pánczél Lajos, az újságírók balösszekötője biztosra vette, hogy 2:1 volt az újságíróknak. Végül Vedres József újságíró nyomozását fogadták el hitelesnek, aki kiderítette, hogy 2:2 lett, így ez a konszenzusos megoldás lett a hivatalos. (Érdekes módon arra kivétel nélkül minden pályára lépő emlékezett, hogy a meccs utáni bankettet a Wampetisch vendéglőben tartották…) Ha az eredmény vitatható is, azoknak a színészeknek és újságíróknak a névsora nem, akik részt vettek az „ős-SZÚR-on”, megérdemlik, hogy nevük szerepeljen e hasábokon. A Színészek kezdőcsapata így festett: Tamás Benő – Kürthy György, Sziklai Jenő – Salamon Béla, Hoykó Ferenc, Fülöp Sándor – Baló Elemér, Rajz Ferenc, Sebestyén Dezső, Pethes Sándor, Halmay Tibor. Az újságírók pedig a Boross Mihály – Székely István, Paulini Béla – Bálint Lajos, Benedek Aladár, Neuwelt Emil – Zsolt Béla, Pánczél Lajos, Relle Pál, Nóti Károly, Egyed Zoltán összeállításban játszottak. Érdekesség és derűt keltő jelenet persze akadt bőven. Az újságírók kapujában álló Boross Mihály pipával a szájában védte a kaput, míg az ellenfél kapusa, Tamás Benő aznap lépett életében először futballpályára. A későbbi híres filmrendező, Székely István ekkor még az újságírókért küzdött, Fülöp Sándor, a népszerű táncos-komikus meccs közben is tánccal és tréfákkal szórakoztatta a közönséget, Nóti Károly pedig viccmeséléssel. A színészcsapat meze zebracsíkos kék-fehér volt, kék nadrággal, míg az újságírók a Törekvés hosszanti piros-fehér csíkos mezét kapták kölcsön fehér nadrággal, és ez a színösszeállítás hagyományteremtő is lett, utána is ezt viselték a felek.
A 600 néző előtt zajló ős-SZÚR azonban nem aratott még átütő sikert, és négy évet kellett várni, hogy újra megrendezzék. A helyszín ismét az MTK pályája volt, ám ezúttal már hatezer néző előtt zajlott az összecsapás, és megjelentek a cserék is, aki elfáradt, lement, és más folytatta helyette. És ennek az eredményéről már pontos feljegyzés is van (4:3 a színészek javára), hiszen az újságok is terjedelmes beszámolókkal jelentkeztek a helyszínről.
Az 1924-es olimpián az „egyiptomi csapás” (3:0-s magyar vereség az afrikaiak ellen) azonban az egész futballéletet depresszióba taszította az országban, 12 hosszú éven át a SZÚR-t sem volt kedve senkinek megszervezni, és bár rendeztek három összecsapást is a két szakma futballkedvelő hívei között (az Elektromos-, a Pasaréti úti pályán és a BEAC lágymányosi sporttelepén), de ezeket a kronológia nem számítja a hivatalos SZÚR-ok közé.
Nem úgy, mint az 1936-os összecsapást, ami a III-as sorszámot kapta a SZÚR-történelemben: az MTK-pályán, négyezer néző előtt a Pánczél Lajos vezette újságírók 4:3-ra győztek. A következő találkozóra még abban az évben sor került, visszavágót követeltek a színészek, és a Fradi-pályán sikerült is revánsot venni – épp 4:3 arányban.
Eztán újabb évek maradtak ki, de érdekes módon nem a világháború rondított bele, ellenkezőleg: az 1941-es (V.) SZÚR után állt be végre az évenkénti menetrendszerinti meccs. Az 1941-es, csepeli találkozó után a következő évben a Margitszigeten ütközött meg a két együttes, az ötezer néző előtt pedig egy igazi futballcsillag, dr. Sárosi György sípjelére indult el a labda, és már vonal melletti látványelemekben sem volt hiány: a korszak két imádott színésznője, Tolnay Klári és Csikós Rózsi lengette a zászlót partjelzőként. Ezután nem lehetett SZÚR-t rendezni csábosan mosolygó színésznő-partjelzők nélkül, 1944-ben a biztonság kedvéért négy is volt…
SZÚR-od! Vágod?
Közszájon forgó történetek a rangadó krónikájából.
Az egyik SZÚR-on kevés helyzet volt, amikor Boskovics Jenő, a legendás újságíró nekidurálta magát, és lőtt egy hatalmas gólt. Az újságírásban ugyancsak iskolát teremtő Vándor Kálmán álmélkodva így szólt: „Komám, te jobb futballista vagy, mint újságíró!”
A jubileumi, XXV. SZÚR után a válogatott csillaga, Tichy Lajos azt mondta: „Minden évben irigykedve nézem a SZÚR-mérkőzés lelátóit. S bár a labda itt is gömbölyű, de úgy tűnik, hogy másképpen pörög, mint az NB I-es bajnoki fordulókon. Persze sokat kell edzeni ahhoz, hogy valakinek olyan lövései legyenek, mint Pelének, Eusébiónak, Garasnak, Zenthének…”
Egy ízben Bene Ferenc azt mondta a SZÚR-t várva: „Én már játszottam sok jó csatársorban, rúgtam egypár gólt is, de… Hej, ha egyszer én is köztetek lehetnék! Mármint a színész–újságíró mérkőzés focistái között. Majd megmutatnám Majornak, hogy mi is az ember tragédiája.”
Rudolf Péter egyszer zseniális cselsorozatot mutatott be, a közönség csak ámult-bámult. Hegedűs János a stadionban így kommentálta a szólót: „Most mondják meg, hogy megy ez a kis Nemcsák!”
Az 1946-os, XI. SZÚR fordulópont a showműsor életében: először volt a Fradi-pályán a meccs a háború után, és hétezer ember volt kíváncsi rá. Hanem 1948-tól újabb üres évek következtek, méghozzá politikai okokból. A Rákosi-rezsim egyszerűen betiltotta, és csak az Aranycsapat sikereinek hatására, a sportág újra csúcson lévő népszerűsége miatt engedélyezték a következőt, így a svájci vb évében, 1954 nyarán jöhetett a XIII. A nézők azonban óvatosak, a Meteor-pályán csupán ezer néző előtt verték meg az újságírók 4:0-ra a színészeket. És a következő években sem nagyon merészkedtek ki a SZÚR-ra a nézők, kétezernél többen akkor sem voltak, amikor 1957-ben a népszerű Fradi-csillag, Kispéter Mihály töltötte be a játékvezető szerepét.
Legközelebb, 1958-ban azonban eljött az áttörés, nyugodtan kijelenthető: új korszak indult el a Színészek–Újságírók Rangadójának életében: a Sport utcai BKV-pályára 16 ezer néző váltott jegyet, a mérkőzés előtt és a szünetben táncos-zenés showműsort tartottak, és fantasztikus volt a hangulat.
Az ’58-as sikeren felbuzdulva, a szervezők a következő SZÚR-t átvitték az FTC-pályára. Így ír az eseményről a korabeli sajtó: „Napsugaras vasárnap délelőtt. Kilenc órakor két kaput kinyitnak az Üllői úti Fradi-pályán, és mindegyik kapuban ott áll egy-egy újságíró-feleség és színészfeleség, hogy fogadja a jeggyel érkező közönséget. És alig telik el húsz perc, amikor torlódni kezd a közönség, segítséget kérnek a jegykezelők, egyre többen jönnek az újabb és újabb jegyigénylők, elfogy az előre elkészített jegygarnitúra: erősítés kell. És újabb tíz perc múlva már valóságos ostrom van, senki sem tudja, mi történt, az áradat nem szűnik, rendőri segítséget kell kérni. Tíz órakor 25 ezer néző ül a lelátókon – a rendezők nem hisznek a szemüknek.” Első ízben van telt ház a SZÚR-on, a közönség teljesen odavan. Az egyik partjelző Albert Flórián, és először játszik a SZÚR-on Papp Laci, a bokszlegenda. Se nem színész, se nem újságíró, de imádja a közönség.
Ezután éveken át 25 ezer néző, telt ház előtt megy a SZÚR a Fradi-pályán, 1962-ben, a XX. SZÚR-on pedig már többen rekednek kapun kívül, mint ahányan bejutnak. Egyébként is az egyik legemlékezetesebb SZÚR ez valamennyi közül: izgalmas meccsen 5:5 a végeredmény (az újságíróknál gólt szerez Boskovics Jenő és Vándor Kálmán is, a másik oldalon Papp Laci mesterhármast jegyez), a közönség mámorban úszik, ütemes tapssal kíséri le a pályáról a végén a levonuló csapatokat. Néhány nap múlva össze is ül a rendezőbiztosság, és elhangzik az elkerülhetetlennek tűnő kérdés: „Miért nem visszük át a meccset a Népstadionba?”. Sokan kételkednek a sikerben, de belevágnak.

Stan és Pan? Nem! Balra Kazal, hátul Kibédi
A XXI. SZÚR-on, 1963. május 16-án a jegyiroda jelentése oszlat el minden kétséget: a június 2-án esedékes, tehát két hét múlva következő meccsre minden jegy elkelt! Az 1954-es magyar–angol óta először van telt ház a Népstadionban, a játékvezető az Aranycsapat legendája, Hidegkuti Nándor. A Népstadion-premieren 5:3-ra győznek az újságírók, de a következő évben, 1964-ben 6:3-ra visszavágnak a színészek. Akkor is minden jegy elkelt, dühös kint rekedtek a stadionon kívül, a játékvezető Sándor Károly, a két partjelző pedig Mészöly Kálmán és Tichy Lajos.
A Bozsik József sípszavára induló 1965-ös SZÚR arról nevezetes, hogy akkor lép először pályára a rangadó történetének egyik leghatékonyabb gólvágója, Bujtor István színművész, aki azonnal becenevet is kap: a Tank.
1967-ben kerül sor a jubileumi, XXV. SZÚR-ra, amit méltóképpen ünnepelnek: emlékéremmel tüntetik ki, akik játszottak az elsőn, vagy kimagasló érdemeket szereztek a SZÚR történetében. Igazi világsztár futballista a bíró, az osztrák Ernst Ocwirk, Hidegkuti és Szusza Ferenc lenget neki.

Szepesi György egy híres kapitánnyal
1970-ben, a XXVIII. SZÚR-on külföldi vendégművész is fellép, sőt gólt is szerez a színészek között Stanislaw Mikulski, a Kockázat című lengyel filmsorozat roppant népszerű Kloss kapitánya. A május 31-i találkozó olyan fergeteges siker, hogy a szervezőbizottság úgy dönt: ősszel is legyen újabb Színészek–Újságírók Rangadója. És a Népstadion szeptember 6-án természetesen újra megtelt a XXIX. SZÚR-on – ezúttal a teljes bevételt az 1970-es, nagy árvíz károsultjainak ajánlották fel. Az 1971-es, jubileumi, XXX. SZÚR előtt minden néző a két nagy sztár, egyik oldalról a Népsport roppant technikás és jól cselező labdarúgó-szakírójának, Várkonyi Sándornak és a SZÚR-történelem talán legjobb csatárának, Bujtor Istvánnak az összecsapására volt kíváncsi, amelyből végül az újságíró és csapata jött ki győztesen, 6–4-re nyertek a „firkászok” (általános jelenség volt a SZÚR-okon, hogy a közönség a színészeknek szurkolt).

Régi idők focija: balra Garas Dezső
Az 1970-es években továbbra is sok az érdeklődő, ha nem is mindig telt ház, de 75-80 ezer néző előtt zajlottak a meccsek. Az évtized konszolidált békéjét tökéletesen jellemezték a SZÚR-ok: a Kádár-rendszer legdicsőbb korszakában, az anyagi biztonság és a politikai közöny közepette a SZÚR tökéletesen hirdette: a vasfüggönyön innen is lehet boldogan élni, kiválóan szórakozni. Miközben a nép úgy érezhette, a SZÚR immár ugyanúgy „elidegeníthetetlen joga”, mint a majális vagy a bányásznap, a politikai elit sem kaphatott volna jobb propagandát. A SZÚR csúcson járt, szórakoztató műsorok garmadáját felvonultatva a meccs előtt és a szünetben, külön újságot megjelentetve a nagy eseményre (lásd keretes írásunkat).
De mint minden, a SZÚR is leáldozott egyszer, varázsa tovaszállt a ’80 évek előbb letargikus, majd politikai változást követelő légkörében. Talán szimbolikus: a Kádár-rendszer megroppanása és a SZÚR elhaló népszerűsége időben egybeesik. Csökkenni kezd a nézőszám, és bár a rendszeresség még egy ideig megmarad, a népszerű SZÚR magazin 1986-ban jelenik meg utoljára, és az évtized második felére a népstadionbeli össznemzeti futballünnep helyét átveszi az esetlegesség, a vidéki SZÚR-ok uralma, a meghívásos jellegű vagy alkalmi nosztalgia-összecsapások (ahogy az elmúlt két évben is volt a telki FociFesztiválon). A SZÚR mint nagyszabású populáris futballünnep, show és társadalmi esemény soha többé nem tért vissza.
SZÚR-kronológia
I.: Színészek–Újságírók 2:2
1920. június 12., MTK-pálya,
600 néző, vezette: Olthy
II.: Színészek–Újságírók 4:3
1924. május 20., MTK-pálya, 6000 néző, vezette: Olthy
III.: Színészek–Újságírók 3:4
1936. június 26., MTK-pálya, 4000 néző, vezette: Pataky M.
IV.: Színészek–Újságírók 4:3
1936. október 16., FTC-pálya, 4000 néző, vezette: Fogl K.
V.: Színészek–Újságírók 2:3
1941. augusztus 26., Csepel, 4000 néző, vezette: Dósay
VI.: Színészek–Újságírók 3:6
1942. június 25., Margitsziget, 5000 néző, vezette: Dr. Sárosi
VII.: Színészek–Újságírók 3:5
1943. június 27., Margitsziget, 5000 néző, vezette: Dr. Sárosi
VIII.: Színészek–Újságírók 2:8
1943. november 1., Margitsziget, 2000 néző, vezette: Zsengellér
IX.: Színészek–Újságírók 4:4
1944. június 7., Margitsziget, 6000 néző, vezette: Skultéty
X.: Színészek–Újságírók 4:2
1944. augusztus 16., Latorca utca, 6000 néző, vezette: Palásti
XI.: Színészek–Újságírók 4:2
1946. augusztus 25., FTC-pálya, 7000 néző, vezette: Dorogi
XII.: Színészek–Újságírók 5:3
1948. június 20., FTC-pálya,
5000 néző, vezette: Harangozó
XIII.: Színészek–Újságírók 0:4
1954. július 14., Csömöri utca, 1000 néző, vezette: Pósa
XIV.: Színészek–Újságírók 3:3
1955. június 12., Margitsziget, 2000 néző, vezette: Harangozó
XV.: Színészek–Újságírók 2:5
1957. augusztus 22., Margitsziget, 2000 néző, vezette: Kispéter
XVI.: Színészek–Újságírók 4:4
1958. június 15., Sport utca,
16 000 néző, vezette: Harangozó
XVII.: Színészek–Újságírók 1:3
1959. július 5., FTC-pálya,
25 000 néző, vezette: Friedmanszky
XVIII.: Színészek–Újságírók 3:2
1960. június 26., FTC-pálya,
25 000 néző, vezette: Takács II
XIX.: Színészek–Újságírók 2:4
1961. június 18., FTC-pálya,
25 000 néző, vezette: Gurics
XX.: Színészek–Újságírók 5:5
1962. június 3., FTC-pálya,
25 000 néző, vezette: Kallós
XXI.: Színészek–Újságírók 3:5
1963. június 2., Népstadion,
100 000 néző, vezette: Hidegkuti
XXII.: Színészek–Újságírók 6:3
1964. május 24., Népstadion,
100 000 néző, vezette: Sándor
XXIII.: Színészek–Újságírók 6:6
1965. május 30., Népstadion,
100 000 néző, vezette: Bozsik
XXIV.: Színészek–Újságírók 5:2
1966. június 12., Népstadion,
100 000 néző, vezette: Zsolt
XXV.: Színészek–Újságírók 1:3
1967. május 21., Népstadion,
100 000 néző, vezette: Ocwirk
XXVI.: Színészek–Újságírók 4:3
1968. június 2., Népstadion,
100 000 ezer néző, vezette: Zsolt
XXVII.: Színészek–Újságírók 3:1
1969. június 1., Népstadion,
100 000 néző, vezette: Bozsik
XXVIII.: Színészek–Újságírók 5:5
1970. május 31., Népstadion,
100 000 néző, vezette: Zsolt
XXIX.: Színészek–Újságírók2:2
1970. szeptember 6., Népstadion, 100 000 néző, vezette: Biróczky
XXX.: Színészek–Újságírók 4:6
1971. május 23., Népstadion,
100 000 néző, vezette: Zsolt *
* 1971 után nincsenek hivatalos, számon tartott eredmények, várjuk azon olvasók jelentkezését, akik birtokában vannak.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2013. júniusi lapszámában.)