Szöveg Csillag Péter
Az FFT kultúrlap! Kételkedsz? Olvasd rendszeresen kritikáinkat, recenzióinkat a műalkotásokról, amelyekben egy a közös: a foci.
Ruth
Színes, angol feliratos portugál-mozambiki filmdráma, 108 perc, 2018
Rendezte: Antonio Pinhao Botelho
Forgatókönyv: Leonor Pinhao Szereplők: Igor Regalla, Fernando Luís, Álvaro Correira
Osztályzat: ••••
„Egy nap ültem a fodrásznál, amikor belépett borotválkozni egy Sao Pauló-i volt válogatott játékos, Bauer, a brazilok Bozsikja, aki már edző volt akkor. Itt túrázunk, üdvözölt örömmel, nemsokára megyünk Afrikába is. Mivel a Benficában csak portugál származású játékos játszhatott, ezt mondtam neki: ide hallgasson, öreg, ha lát a részemre egy tehetséges spílert, aki portugál születésű, jegyezze meg a nevét.
A beszélgetés után eltelt egy hónap, amikor ismét ültem a borbélynál, s mintha egy viccet mesélnék, megint jött Bauer. Na, mi van, talált nekem valakit? Ó, válaszolta, Mozambikban kiszúrtam egy fekete srácot, aki remekül bánik a labdával, meg akartam szerezni magamnak, már bocsásson meg az árulásért, de azok az ökrök húszezer dollárt kértek érte! Aztán hogy hívják azt a fiút? Szappanozták az arcát, amikor kinyögte: Eusébio!”
A legendás fodrászjelenet a Guttmann-mitológia jellegzetes részlete, a Benficát két BEK-győzelemre vezető magyar edző a Hámori Tibornak tollba mondott visszaemlékezésében elevenítette fel az 1960-as epizódot. Hogy valóban borotválás közben adta-e ki a jelszót a lisszaboni tréner a mozambiki tehetség becserkészésére, nehéz ellenőrizni, mindenesetre a magyar néző szemében a 2018-ban készített, Ruth című portugál játékfilm egyik érdekessége, hogy megelevenedik benne a futballtörténeti párbeszéd. Igaz, nem éppen úgy, ahogyan a bécsi Európa kávéház teraszán felidézte a Népsport újságírójának a kacskaringós pályafutására visszatekintő magyar edzőnagyság, a filmváltozatban Bauer áradozását Guttmann kétkedve hallgatja, és némi túlzásnak tartja.
A Ruth című filmdrámát a Camoes Intézet szervezésében, a Portugál Nyelvű Filmek Fesztiválja keretében vetítették a Premier Kultcafé moziban. Sporttörténeti különlegesség, hogy a filmet készítő stábban felbukkan Paula Szabo is, aki nem más, mint az egyik legsikeresebb Sporting-edző, Szabó József unokája.
A cselekmény egy mondatban összefoglalható: Antonio Pinhao Botelho alkotása a Mozambikban született futballcsillag, Eusébio (1942–2014) Benficába igazolásának kalandos történetét dolgozza fel. Aki klasszikus labdarúgófilmre számít, bizonyosan csalódik, hiszen a vásznon talán összesen tíz másodpercnyi futballt látni, leszámítva a zárásként összevágott archív válogatást.
Ha a játék szépségéről, az 1965-ös aranylabdás zsenialitásáról nem is tudunk meg sokat, a háttérben zajló intrikákról, a nagy portugál klubok közötti ádáz harcról, a politikai-gazdasági befolyásszerzésről, a bőröndnyi pénzszállítmányok, az irodákban, bárokban, éttermekben zajló mesterkedések világáról annál többet.
És persze a ’60-as évek elejének portugál politikai viszonyairól, Salazar diktatúrájáról, a széthullás előtt álló gyarmatbirodalomról, a szárnyait a Sporting mozambiki fiókcsapatában bontogató fekete tehetség életkörülményeiről, kulturális közegéről, érvényesülési esélyeiről.
Talán elsőre nem jön át a nézőnek a címben jelzett trükk, pedig nem véletlen, a Ruth-szál érzékletesen jelzi, nem válogatták meg a módszereket az Eusébio megszerzésén fáradozó portugál hatalmasságok.
A Ruth női név, a tizenéves támadót ezen az álnéven – a fondorlatot kieszelő hentes lányának nevén – csempészték Lisszabonba a Sporting gyanakvó játékosvadászai elől, hogy aztán katonák, telefonos kisasszonyok és ügyvédek furmányos akcióinak köszönhetően, hónapokig tartó drámai huzakodás végén pályára lépjen a Benficában, Guttmann Béla csapatában.
ANTONIO PINHAO BOTELHO (Lisszabon, 1986. május 25.–) Portugál színész és filmrendező. A Ruth című film az első saját nagyjátékfilmje, korábban főként színészként ismerte a portugál közvélemény, például a Mistérios de Lisboa (Lisszaboni rejtélyek, 2010) című darabból. Rövidfilmet már rendezett, az O Rio (A folyó, 2014) című tízperces alkotás sajátos szerelmi történetet mutat be. A fiatal filmes szakmai tanulmányait Lisszabonban folytatta a helyi Színi és Filmművészeti Főiskolán.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2019. decemberi számában.)