Juhász Gyula: Olympiai óda
Pindarosz 1. újszegedi ódája a szegedi Bástyának a vasárnapi meccs remélhető győztesének
Bástya, arany-pajzsos szülőanyám te,
Nincs nekem a te ügyednél fontosabb
És a vasárnapi viadalnál,
Melyben megbírkózunk Sabáriával.
Sok diadalt is arattunk a versenyeken
(Bár néha kupán is vágott a kudarc,
De ezt csak zárjelek közt zengem,
Hogy az avatatlanok ne hallják)
S ékesíténk tripusokkal házunkat
És ezüst serleggel, okirattal.
Illatozó koszorút
Sokat nyerénk. Fényesek érdemeink
Nesztelen rúgásban a pályateren.
(Bár néha nullára leégtünk.)
Acht, Kronenberger, Weiglhoffer,
A védelem nemtői segítsenek,
(S ne kelljen hívni a mentőt,)
Hogy mindig szűzen maradjon
a bástyakapu!
Steiner, Tóth és te Simóka főleg,
Fürge főura a büszke Tiszának,
(Ha ugyan nem változik addig
a halfsor.)
Höss, Varga, Beck és Pomacsek esetleg
És Ábrahám, te a Bástya kebelében,
Ti hátvéd, halfsor, csatársor, közép.
Ti piros-feketék mind, valahányan
vagytok,
Előre, üdv, tempó, szerencse fel, evoé,
Rajta, hipp, hipp, hurrá, győzelem!
Herczeg, hátha megjön a Gól is!
1928
Két évvel vagyunk a profizmus bevezetése után a magyar futballban, amikor is a budapesti csapatokon kívül néhány, csak Trianon után nagyvárosnak nevezhető vidéki fellegvár fér be a profi NB I-be. Ezek közül kettő, a szombathelyi Sabaria és a szegedi Bástya csapott össze egy márciusi vasárnap, és az akkorra már befutott, nagy szegedi költő, a helyi szellemi élet emblematikus alakja, Juhász Gyula a Délmagyarország március 4-ei számába írt előzetes lelkesítő verset a szegedi fiúkhoz.
Az FFT versrovatába is nagyszerűen illő költeményre szegedi kollégánk, Thékes István hívta fel a figyelmünket tavaly decemberi számunkba írott jegyzetében, amelyben arról is beszámolt, hogy a Bástya elnevezés a csapat tulajdonosa, mecénása Bástyai Holtzer Tivadar (1870–1944) emlékét őrzi, aki „a hazai kereskedelem előmozdítása körül szerzett érdemeiért” a királytól nemességet kapott Bástyai előnévvel, és azért ezzel, mert a család üzletháza helyén egykor a középkori szegedi vár egyik bástyája állt. Ennyit hát a csapatnevekről, amelyek az „Atillától” a „Bocskain” át a „Hungáriáig” egészen különlegesek voltak a profi korszakban.
Érdekes a vers Thékes által idézett alcíme, amely amúgy a verseskötetekben már nem szerepel, de amelyből kiderül, hogy Juhász Gyula ezúttal Pindarosz, a Krisztus előtti V. században élt görög költő bőrébe bújt, az ő nevében, stílusában írta meg ezt a kétségtelenül stílusgyakorlatnak, könnyed brillírozásnak szánt ódát. Pindarosz ugyanis (amint azt a kitűnő antik műveltségű Juhász Gyula pontosan tudta) éppen az atléták, a görög versenyek és csaták hőseinek szerzett alkalmi lelkesítő és dicsőítő költeményeinek százaival írta be nevét az ókori irodalomtörténetbe.
Fontos megemlíteni azt is, hogy Juhász Gyula ez idő tájt éppen különféle kollégái stílusparódiáin is dolgozott, tizenöt évvel Karinthy Így írtok ti-je után ő is alkotott például éppen ál-Karinthy strófát, de Babitsot, Kassákot, Kosztolányit is parodizálta, sőt Petőfi stílusában vagy „japánosan” is írt verset. Örömmel játszott tehát a stílusokkal, szavakkal és verslábakkal biztos kézzel bánó Juhász Gyula, aki ehelyütt Pindarosz stílusában és természetesen antik, időmértékes, afféle daktilikus énekverssel köszöntötte korának (csak játékból) idealizált sporthőseit, a szegedi Bástya játékosait, akiket egyenként meg is említ a versben Kronenbergertől Pomacsekig. A sorok elején és általában a költeményben tobzódnak a daktilusok (tá-titi), és a műfajra jellemzően a spondeusok (tá-tá) és a trocheusok (tá-ti) uralják még az ódát, amelynek sorai tri- és főleg tetra-, pentameterek. Persze nem különösebben kimunkált, nem is annyira komolyan vett ódáról van itt szó, igazi alkalmi bolondozásról, és jópofa olvasni, ahogyan a zárójeles megjegyzésekben ki-kikacsint az általában nem éppen könnyed humoráról ismert költő az egyébként igazi, tartalmilag és formailag is korrekt ókori hőskölteményből. Pindarosz ugyanis nyilván nem szúrt közbe ilyen dehonesztáló fricskákat: „Bár néha kupán is vágott a kudarc”; „Bár néha nullára leégtünk”; „S ne kelljen hívni a mentőt”. Szerencsére Juhász Gyula viszont igen, ezért lehetett szórakoztató a hajdani napilapban, és ezért kedves kis sziporka máig a Bástyához írott óda. A kontraszt az antik pátosz és a futball napi valósága között itt a legmosolyogtatóbb: „és te, Simóka főleg, / Fürge főura a büszke Tiszának! / (Ha ugyan nem változik addig a halfsor.)”. A Herczeg nevű csatár zrikálásával pedig egyenesen egy Babits-kötet címét idézi (Herceg, hátha megjön a tél is!).
Thékes István úgy tudja, a költő és a szerkesztőség utólagos hőskölteményt is tervezett a győzelem esetére (erre az 1. sorszámból is következtetni lehet), csak hát a Sabaria nyert Szegeden 2:1-re…
Így aztán Juhász Gyulától nem a Bástyához, ha-nem „másik” szegedi szerelméhez, Annához írott versei maradtak ránk nagyobb számban.
Szöllősi György
Juhász Gyula (Szeged, 1883. április 4.–Szeged, 1937. április 6.) a XX. század első felének egyik legjelentősebb magyar költője.
A szegedi Piarista Gimnáziumban, majd a pesti egyetem magyar–latin szakán tanult, Vácott volt piarista novícius, ám szerzetes nem lett, de később tanított a máramarosszigeti és a lévai piaristáknál, Nagyváradon a premontreieknél, Szakolcán és Makón is. 1899. május 21-én jelentek meg első versei a Szegedi Naplóban. Életre szóló, reménytelen szerelem fűzte Sárvári Anna színésznőhöz, akivel egyébként jószerével nem is ismerték egymást életükben, de aki a költő halála utáni évben Juhász Gyula-kötettel a kezében lett öngyilkos. Hozzá írta a nevezetes Anna-verseket. Juhász Gyula több öngyilkossági kísérlete között 1914. március 6-án a pesti Nemzeti Szállóban lőtte mellbe magát, felépült, de ezután hivatalosan elmebetegnek nyilvánították. A Tanácsköztársaság idején a szegedi színháznál vállalt szerepet, ezért később meghurcolták, bántalmazták, nyugdíját megvonták, ő pedig a szociáldemokráciában keresett megnyugvást, majd a húszas évek vége a művészi és anyagi sikereket is elhozta, egymás után három évben kapta meg a Baumgarten-díjat, állandó depresszióján azonban már ez sem változtatott, az év nagy részét egy budai magánszanatóriumban töltötte, mígnem megmérgezte magát. Egészen fiatalon ismerte Adyt és József Attilát, és tehetségüket is hamar felismerte, Babits, Kosztolányi, Móra Ferenc is a tisztelői között volt. Bár Szeged fontos szerepet játszott sok nagy költőnk életében, ő a legnagyobb szegedi és a legszegedibb nagy költő.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2015. februári számában.)