„Azt hiszem, hallgatóim, hogy Önök között ott vannak neves költők, olyan Kossuth-díjas költők, mint Zelk Zoltán, Benjámin László. Arra kérem most Önöket, buzdítsák, lelkesítsék majd a magyar csapatot egy szép verssel, amikor hazatérünk ismét a mi szép hazánkba, hazatérünk Magyarországra. Várják a magyar csapatot egy gyönyörű verssel, amely az újabb, nagyobb sikerek felé buzdítja majd a magyar csapatot, a világbajnokság, a jövő évi svájci világbajnokság felé…” (Szepesi György rádióközvetítése a londoni 6:3 lefújása utáni pillanatokban)

ZELK ZOLTÁN
EGY FALUSI FUTBALLPÁLYÁN
A gesztenyelombok mögé bújt
kis futballpályán, délelőtt,
iskolásgyerekek rugdalják
A labdát, a kapu előtt.
*
Engedjetek, hadd rúgjak én is
egy tizenegyest legalább…
hadd panaszlom jó büszkeséggel:
eltaláltam a kapufát…
*
Pedig de szépen szállt a labda…
s vele boldog tekintetem –
ó, hányszor múlt egy kapufán, egy
arasznyin csak, a győzelem…
*
De vesztesen, úgy is szép volt
a vasárnapi alkonyat
szárnyai alatt összebújni –
Ferit, Sanyit, a társakat
*
tudni köröttem. S tudni azt, hogy
ha győzelem, ha vereség
a mi szívünkben csak a hűség
hajtja új ágát, levelét.
*
Mi el nem hagyjuk csapatunkat,
vagyunk az öreg drukkerek –
új tavaszt, vasárnapot várva
virrasztja szívünk a telet.
*
Roppan a hó a Hegyi úton.
A fák, a lég s fönn, az egek
mind – mind üvegből. Este van már.
Jönnek az inasgyerekek.
*
Jönnek boltból, műhelyből, gyárból
vár rájuk, mi sosem elég,
anyai szó, fecsegő kályha,
gőzölgő krumplifőzelék.
*
De ráfagy a zsír a kanálra,
mert oly nagyon kell a beszéd,
az őszi vasárnapok íze:
Hogy is volt az a vereség…?
*
Hogy csalt a bíró…S balszerencse…
S ha az a kapufa bemegy… –
De lesz tavasz még, lesz vasárnap
s a világ is beleremeg,
*
nemcsak a háló… Benn a labda!
Napként ragyog majd az a gól!
Ragyog szemünk! És a ruhánkon
az olaj és a téglapor!
*
Ó, futball, futball! Negyven éve
kisérsz, bármerre is megyek,
te sem hagysz öregedni engem,
lelkemben fülel a gyerek.
*
Fülel. Fölugrik. Az egekre
dobja sipkáját. Gólt kiált.
Mert oly szomju a győzelemre –
mert van miért fizess, világ!
*
Mert lehet Orth, vagy kis Takács,
vagy
Puskás a neve – egyremegy:
őt látom a szatmári pályán,
ő tör kapura, Pomacsek,
*
a győztes gólt mindig ő rúgja!
Egem, földem: kamaszkorom –
Ma faluszéli fák tövében,
holnap városi grundokon
*
rúgom a labdát a gyerekekkel,
kik nem a szürkülő hajat:
szivünket látják, a halálig
izzó, pirosló parazsat.
*
S amikor ama végső sípszóra
a pályáról majd lemegyek,
ha csapzottan is, ha lihegve,
de mégis, mint a győztesek!
Kagylóban a tenger, 1947
Azt mondja az olasz a szurkolókra, hogy „tifosi”. Tífuszosak. Lázasak, akiket láng nélküli, lassú tűz emészt. Zelk volt a magyar irodalomtörténet egyik vezérszurkolója, ő maga igen pontosan diagnosztizálta magán a fő tünetet: a „halálig izzó, pirosló parazsat” – a szurkolói szívet.
Hogy álmodott-e valaha futballistakarrierről, nem tudom. Az viszont egyértelmű, hogy költészetét át- meg átszövi a foci, levelezéseik, naplóik alapján baráti körében (Kormos István, aki labdarúgó volt, egyszer a Fradi első csapatában is játszott, Ágh István, Mándy Iván) kiemelkedő fontossággal bírt a labdarúgás. Az Egy falusi futballpályánt azért választottam stadionnyi fociversei közül, mert ez ragadja meg leginkább Zelk futballszemléletét: számára a játék, a fiatalság, a boldog gyermekkor metaforája volt ez a sport, amely nem hagyja öregedni az egyébként igen ingatag egészségű költőt. Életútja ismeretében sokszorosan fájó a versbéli kérése: „Engedjetek, hadd rúgjak én is / egy tizenegyest legalább…”, Zelk ugyanis – a Sors szörnyű iróniája – életének utolsó éveit keserves szenvedések között, ágyban fekve, a plafont bámulva töltötte, kínjainak okozója pedig nem más volt, mint a lába. Szurkoló című, elborzasztó sztoicizmussal megírt versében mindezt így fogalmazta meg: „Három éve a lelátón / higgadt kétségbeesésben / nézem, / ki nyeri a rangadót: / orvosom vagy betegségem?”. Zelk megjárta a poklok poklát: volt börtönben (mire kiengedték, felesége holtan feküdt, anyja pedig haldoklott) és munkaszolgálaton, ahonnan megszökött ugyan, de emiatt még évekig bujdosnia kellett (Németh László felesége rejtegette). Egyetlen állandósága volt: a futball, „S tudni azt, hogy / ha győzelem, ha vereség / a mi szívünkben csak a hűség / hajtja új ágát, levelét.”
*
Hitvallás ez a vers, elvágyódás egy tiszta, bűntelen és büntetlen gyermekkor máig eleven emlékei közé – ehhez az erőt adó szellemidézéshez volt szüksége Zelknek a focira. A szélkakasként forgó emberek és a napról napra változó politikai viszonyok között csakis a szurkolói hűség a mértékadó etikai példa, „Mi el nem hagyjuk csapatunkat”, mondja, és igaza van: a jéghideg körülmények között csak a lázas szurkolói szív adhat némi melegséget.
Meghurcoltatásáért kapott kárpótlásként fogta fel csapata egy-egy győzelmét, „mert van miért fizess, világ!”, s ilyenformán minden, ami a zöld gyepen történt, sokszoros jelentőségű volt számára. Zelk saját életére is futballmeccsként utal a versben („S amikor ama végső sípszóra / a pályáról majd lemegyek, / ha csapzottan is, ha lihegve, / de mégis, mint a győztesek!”), amelyet sportemberként küzd végig, emelt fővel veszít, ha kell – csak szabályosan játsszanak ellene. Mára szállóigévé lett Puskás válasza Zelk azon kérdésére, hogyan lehet, hogy „Öcsikém” labdái még csúszós pályán is rendre célba találnak: „úgy kell rúgni, Művészkém”. Igaz, a maga eszközeivel, de Zelk mindig is megpróbálta „úgy rúgni”. Költészetünk egyik jócskán alulértékelt alakja ő, aki a temérdek szenvedés közepette is sírig megőrizte humorát és láng nélkül lobogó szurkolói szívét. Erről tanúskodik Mándy Iván Az átkelés című novellájának bevezetője is:
Zelk: Mi ez? Egy újabb novella?
Én: Belenézel?
Zelk: Ha elmondod az MTK csatársorát.
Én: Braun, Molnár, Orth, Opata, Jeny.
Zelk: Hogy hívták az MTK angol trénerét?
Én: Jimmy Hogan.
Zelk: Ki volt a kedvence? Orth Gyuri?
Én: Engem akarsz beugratni? A Braun Csibi!
Zelk: Hol az a novella?
Csepelyi Adrienn
ZELK ZOLTÁN
Érmihályfalva, 1906. december 18.–Budapest, 1981. április 23.

Költő, műfordító, prózaíró. A Nyugat harmadik nemzedékének, az Ezüstkor generációjának tagja. Huszadik századi líránk fontos képviselője, gyermekversek szerzőjeként is jelentős. 1952-ben megalapítja a Kisdobos gyermekmagazint, amelynek szerkesztője 1956-ig. A lap a politikailag elhallgattatott költők egyik mentsvára lesz.
Főbb díjai: Baumgarten-díj (1948), Kossuth-díj (1949, 1954), József Attila-díj (1951, 1974)
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2011. januári számában.)