„Azt hiszem, hallgatóim, hogy Önök között ott vannak neves költők, olyan Kossuth-díjas költők, mint Zelk Zoltán, Benjámin László. Arra kérem most Önöket, buzdítsák, lelkesítsék majd a magyar csapatot egy szép verssel, amikor hazatérünk ismét a mi szép hazánkba, hazatérünk Magyarországra. Várják a magyar csapatot egy gyönyörű verssel, amely az újabb, nagyobb sikerek felé buzdítja majd a magyar csapatot, a világbajnokság, a jövő évi svájci világbajnokság felé…”
(Szepesi György rádióközvetítése a londoni 6:3 lefújása utáni pillanatokban)
Bozók Ferenc
Puskás Ferencnek
Mondd meg, mi hiányzik a mostaniakból,
És kell-e, hogy én, mai nap bajain
Gyirmót–Fradi meccsre sietve merengjek
Tűnt, régi csaták tuti bajnokain?
Mondd, kell, hogy a mérce Te légy – ide jutva?
– „Hat-három az angolok ellen a fix!” –
Mondd, mért, hogy a máltai gyepre kifutva
Már jó a szolid vereség, vagy az iksz?
2007
Történt, hogy 1993 júniusában, az első – nem is annyira rosszul elvégzett – váci piarista gimnáziumi évemet követően letett a vonat Balatonszemesen, egy ideig kerestem társaimat az állomáson, majd elindultam lefele az aluljáróba. Félútig jutottam, amikor bőrlabda pottyant a fejemre. Az aluljáró betonfala mögött ugyanis két vicces kedvű egyén lapult: egy budapesti piarista diák, aki ma leginkább a világ kedvenc futballmagazinja magyar kiadásának főszerkesztője, és ugyanezen lap főmunkatársa.
A gyors újraegyesítés után a labdáé lett a főszerep, mert valahogy akárhova is mozdultunk ki együtt a ma már 22 éves ismeretség során, ez szinte minden esetben így alakult. Továbbá volt még egy fontos küldetésünk: meg kellett szerveznünk az aznap esti Izland–Magyarország mérkőzés megtekintését. Mintegy fél tucat magánház végigcsengetése után – volt, ahol annyira nem értették a helyzetet, hogy futni kellett – egy lepattant üdülőbe sikerült bekéredzkednünk. A többi már puszta tény, sima 2–0-s vereség egy olyan országtól, amelyről akkoriban azt is nehéz volt elhinni, hogy van egyáltalán tizenegy lakosa, beleszámolva a kúpos fókákat is. Válságmenedzselésben akkor még nem voltunk eléggé járatosak, így maradt az üveg kevert, és a hosszú csendes pihenő egy játszótéren, valahol a mérleghinta és a homokozó között.
Mit vettünk annyira a szívünkre? Amikor Bozók Ferenc, a Vácot és Budapestet is megjárt piarista szerzetes (hogy így húzzon ívet a világot mozgató tökéletes erő) 2007-ben a Prae irodalmi folyóiratban megjelentette Puskás Ferencnek címet viselő versét, ugyanattól szenvedett, mint mi másfél évtizeddel korábban Szemesen, de ő egy folyamat végét volt hivatott szakszerűen lírába önteni. Ennek a folyamatnak mi akkor még csak az elejét éreztük, és tényleg csak éreztük, hiszen voltak még szép klub- és válogatott pillanataink (elvétve). A mai fejemmel már tudom, hogy ha valaki alól kirántják a szőnyeget, ahogy az a magyar válogatottal kezdődött a honi labdarúgásban 1986-ban, az néhányszor még megkapaszkodik, párat tántorog, és szépen, lassan, tompa puffanással ér csak földet.
A földet érés verse Bozók Ferencé. A megszólított Puskás, akihez mint a futball Urához szinte a zsoltárok gondolatritmusával ismétlődik – egészen pontosan háromszor – a kérés, könyörgés: mondj valamit! Mert az ekkor már fizikailag halott, de örökké élő legenda holtában is több támaszt nyújthat, mint a látszólag élő, valójában azonban halott magyar labdarúgás bármely szereplője. Pedig nagyon szívesen túllépnénk már rajta, megtartva örök szeretetben és tiszteletben keresnénk új hősöket magunknak. „Mondd, kell, hogy a mérce Te légy?”
Megválaszolhatatlan kérdések sora záporozik nemzeti hősünkhöz, és tán fura, de a válaszok elsősorban nem azért maradnak el, mert akihez szólnak, már nem él, hanem mert nincs rájuk ésszerű válasz.
A versből sugárzik a szinte csak álmainkból ismert tehetetlenség. A lírai ént viszi még a lába valahova, de alig hihető, hogy milyen mélyen van az a valahol a „tűnt, régi csatákhoz” és „bajnokaikhoz” képest. Érdekes kontrasztként a tiszta daktilikus lüktetés finom iróniával egyfajta keringőszerű ritmust kölcsönöz a versnek.
Amikor a Fradi 2006-ban NB II-es csapat lett, Bozók megfogadta, hogy dacból is kimegy az összes budapesti mérkőzésére, így tiltakozva a méltánytalanság ellen, és támogatva a klubot. Lehetne sikertörténet: a Fradi (jóllehet csak harmadik nekirugaszkodásra) visszajutott, a helye stabil. Ám a horizont tágul, az első versszak klubszinten, a második azonban már nemzeti léptékben érzékelteti a hanyatlást: „a máltai gyepre kifutva már jó a szolid vereség, vagy az iksz?”.
Mi pedig halkan csak annyit teszünk hozzá kérdésként, megnyitva egy elképzelt harmadik versszakot: hol van az a generáció, amelyiknek olyan véresen fájna a hanyatlás, mint Bozók Ferencnek 2007-ben, vagy nekünk az üres üveg mellett 1993-ban?
Mondd meg, mi hiányzik a mostaniakból?
Kovács Gergely
Bozók Ferenc 1973. október 8-án született Gyöngyösön. Gyermekkorát a Gyöngyös és Eger közötti, mátraaljai Domoszló községben töltötte. Egerben az Eszterházy Károly Főiskolán szerzett magyar–történelem szakos diplomát, majd a gyöngyöspatai önkormányzati általános iskolában magyart és történelmet tanított. Jelenleg Kecskeméten, a Belvárosban él, a piarista tanítórend szerzetese.
Önálló kötetei: Szélkutya (esszék és versek, Z-füzetek sorozat, 2008); Tükörkrisztus (esszék, 2009); Azúrtemető (versek és esszék, Z-könyvek sorozat, 2010); Rubinpirosat visz a nyárba (félszáz vers, 2010); Szilveszteri gótika (esszék és versek, válogatás, 2011). Versei és esszéi folyóiratokban (Lyukasóra, Hitel, Ezredvég, Kortárs, Mozgó Világ, Prae, Új Ember, Keresztény Élet, Evangélikus Élet, Kapu, Jel, Nagyvilág, Zempléni Múzsa, PoLíSz, Forrás, Új Forrás, Életünk, Agria, Dunatükör stb.) jelentek meg. Tükörkrisztus című esszékötete a Littera Nova Könyvkiadó Metaphysica et Poetica című sorozatának első kötete volt.
Bozók Ferenc tagja a Gyurkovics Tibor által alapított Magyar Írók Egyesületének és a Fiatal Írók Szövetségének.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2012. februári számában.)