„Azt hiszem, hallgatóim, hogy Önök között ott vannak neves költők, olyan Kossuth-díjas költők, mint Zelk Zoltán, Benjámin László. Arra kérem most Önöket, buzdítsák, lelkesítsék majd a magyar csapatot egy szép verssel, amikor hazatérünk ismét a mi szép hazánkba, hazatérünk Magyarországra. Várják a magyar csapatot egy gyönyörű verssel, amely az újabb, nagyobb sikerek felé buzdítja majd a magyar csapatot, a világbajnokság, a jövő évi svájci világbajnokság felé…” (Szepesi György rádióközvetítése a londoni 6:3 lefújása utáni pillanatokban)
Szöveg Kovács Gergely
Aztán itt a másik oldal is, akik már jártak ott, és megfizethetetlen árakról, dögunalomról számoltak be, az élére vasalt rend a legapróbb részletekben is megnyilvánul, az egyetlen megoldás gyorsan olajra lépni. Itt ez az ország, skandináv, de mégsem az, koronája alá tartozik a világ legnagyobb szigete, Grönland, hírértéke van annak is, ha egy petárda durran arrafele. Mégis, hivatásuk legnagyobbjai születtek itt: a királyfi , aki a kizökkent időt hivatott helyretolni, Andersen, Kirkegaard, Lars von Trier. Ez utóbbi, a filmrendező pont úgy produkálja a téboly jeleit, ahogy Hamlet tette a bűntény felfedése érdekében. Minden őrülete mögött ott húzódik az igazság mély ismerete és az ahhoz való ragaszkodás. Birodalom című nyolcrészes sorozata kórházsorozatnak álcázott hatalmas allegória, amelyben a Koppenhága közepén, az egykori kelmefestők ködbeborult tavacskái helyén épült kórházban az arrogáns tudományosság és a szellem makacs tagadása következményeként visszatér a hideg és nedves köd, az intézményen a pusztulás apró jelei mutatkoznak, és a kórház falain belül összecsap a lelketlen tudomány, az azt képviselő emberi arrogancia és a szellemvilág.
Az egyes részek visszatérő jelenete, hogy a dánokat mélyen a szívéből gyűlölő, a pszichopátia jeleit mutató svéd vendégorvos, Stig Helmer éjjelente felmegy a Birodalom Kórház tetejére, távcsővel kémleli a messzi Svédországot, monológjai pedig rendre a „Danks jävlar!” (Dán söpredék!) felkiáltással érnek véget. Az egyik ilyen szó szerint így hangzik: „»Az erdeink üdék és nagyok. Kakukk, kakukk, trallala.« Hans Christian Andersen, a dán nemzet költője… »Kakukk, kakukk, trallala.« Ezek nemcsak idióták, de halálosan veszélyesek is! Dán söpredék!”
Meztelen Diplomaták
DÁNOK
Stig Töfting egy iPod,
Christian Poulsen hófehérre meszelt fal,
Jon Dahl Tomasson egy sirály,
A dánok nem emberek.
Peter Schmeichel maga a szűzhó,
Morten Olsen tejszínhab,
Michael Laudrup egy hatalmas bárányfelhő,
A dánok nem emberek.
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
Dán leszek én is hogyha meghalok.
Peter Schmeichel maga a szűzhó,
Morten Olsen tejszínhab,
Michael Laudrup egy hatalmas bárányfelhő,
A dánok nem emberek.
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
Dán leszek én is hogyha meghalok.
Dennis Rommedahl maga a dán keksz,
Jesper Gronkjaer hót sík jégmező,
Nicklas Bendtner egy fehér galamb pihéje,
A dánok nem emberek.
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
A dánok, a dánok, a dánok angyalok,
Dán leszek én is hogyha meghalok.
Dennis Rommedahl maga a dán keksz,
Jesper Gronkjaer hót sík jégmező,
Nicklas Bendtner egy fehér galamb pihéje,
A dánok nem emberek.
2013
Nem tudjuk, a Meztelen Diplomaták hogyan tud igazságot tenni eme szélsőségek közt hánykolódó nemzet megítélésében, de úgy látjuk, sikerült, és behúzták az x-et a dánok mellett. A Dánok eddigi egyetlen lemezük kétségtelenül legnagyobb slágere. Biztosra mentek vele: akárhogy is nézzük, szimpatikus futballnemzet. (Jó, persze, akkor itt újra kezdhetnénk az unalmas/izgalmas fejezetet.) Maradjunk a tényeknél: 1992-ben úgy nyertek Európa-bajnokságot, hogy ki sem jutottak rá. (A háború miatt kizárt Jugoszlávia helyére léptek be.) 2004, 2006 és 2008 kimaradt a világversenyek tekintetében, de a 2010-es vb-re és a 2012-es Eb-re csoportelsőként jutottak ki. Nem rossz ez egy ötmilliós nemzettől. Világszínvonalú játékosaik rendre ott vannak a legjobb bajnokságok legerősebb csapataiban.
A Meztelen Diplomaták ifjakból áll. Ez lehet az oka, hogy a dalban felvonultatott futballisták közül csak Schmeichel volt tagja az Eb-győztes keretnek, de ő amúgy is a legnagyobb dán legenda. Michael Laudrup is nyerhetett volna Eb-aranyat, de összerúgta a port a 2014. február 13-án elhunyt Richard Möller Nielsennel, így nem utazott Svédországba. A többiek, Morten Olsen „bandavezért” leszámítva már a ’92 utáni keret tagjai voltak, vagy azok most is. Röpködnek a metaforák, lényegében ezeken és a Csárdáskirálynő A lányok angyalok slágerének átiratára épülő refrénen alapul a dalszöveg. Az iPod, a hófehérre meszelt fal, a sirály, a szűzhó, a tejszínhab, a bárányfelhő, a jégmező, a fehér galamb pihéje mind a fehér színt tükrözik, és azt a jóságot, szőke tisztaságot adják vissza, ami a dánokhoz képzetként társul. A szerző kiemeli őket az emberi szférából, szintet lépnek, és valahonnan fentről, a transzcendensből néznek ránk vissza ezek a derék emberek. A refrénzáró sor azt érzékelteteti, hogy dánnak nem is lehet születni, dánná válni kell, dánná halni kell, a méltó földi élet beígért jutalma ez. Ha erről Stig Helmert is meg tudják győzni, talán elhiszem.
MEZTELEN DIPLOMATÁK
A Rejtő Jenő regényéből – Vesztegzár a Grand Hotelben – készült, szintén kiváló Meztelen diplomata című filmről nevet választó, 2009-ben alakult együttes a beatpop stílussal határozza meg magát, „amire Solymártól Ciprusig megőrülnek az emberek”. A gitáros-billentyűs popzenekart 2012-ben egyedüli magyarként beválogatták egy ciprusi nemzetközi zenei fesztivál fellépői közé is. 2013 tavaszán jelent meg első nagylemezük, a Sellő Grand Hotel. Ha így folytatják, egy dán lovaggá ütés is kinéz.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2014. áprilisi számában.)