„Azt hiszem, hallgatóim, hogy Önök között ott vannak neves költők, olyan Kossuth-díjas költők, mint Zelk Zoltán, Benjámin László. Arra kérem most Önöket, buzdítsák, lelkesítsék majd a magyar csapatot egy szép verssel, amikor hazatérünk ismét a mi szép hazánkba, hazatérünk Magyarországra. Várják a magyar csapatot egy gyönyörű verssel, amely az újabb, nagyobb sikerek felé buzdítja majd a magyar csapatot, a világbajnokság, a jövő évi svájci világbajnokság felé…”
(Szepesi György rádióközvetítése a londoni 6:3 lefújása utáni pillanatokban)

Grafika: P. Szathmáry István
Lovasi András
Ágy, asztal, tv
És a végén mindenki összeáll egy képpé
Nem lesz otthon senki csak ágy asztal tévé
Az ágyon macskák és a székeken kígyók
Nézik a tévét, hallgatják a rádiót
Tisztelt nézők, és rádiót hallgatók
Itt a világ végén csinálnánk egy nagy fotót
Ahogy a csapatok voltak régen a képen
Elöl a srácok és az edzők középen
Fekvő, guggoló-térdelő és álló sor
Hosszan, amíg a szem csak ellát mindenhol
Tisztelt nézők és rádiót hallgatók
Itt a világ végén csinálnánk egy nagy fotót
Mert a végén mindenki összeáll majd egy képpé
Vakuk vívnak, közvetíti a tévé
Közben otthon kígyók forognak a széken
Farkasok alszanak a srácok régi mezében
Tisztelt nézők, és rádiót hallgatók
Itt a világ végén csinálnánk egy nagy fotót
Jöjjön ki este hétre a nagyrétre
Várja önt a világ pont a végére, végére, végére, végére
(1993)
Ha azt nézzük, hogy valamikor régen állítólag minden vers egyben ének is volt (ami persze nyilvánvaló hülyeség), és hozzávesszük, hogy Lovasi András számai egyértelműen jobb szövegek a kortárs lírai alkotások zöménél, akkor talán nem szentségtörés ehelyütt egy rockzenekar dalát citálni.
Ráadásul amióta megszűnt a Kispál és a Borz, mint az ezredforduló magyar könnyűzenéjének egyetlen ma ismert, hosszú távon vállalható formációja, ezek a dalok – különösen a korai idők Kispálja, a CD előtti időkből – ma már klasszikus műalkotások.
Ellenpontként említsük meg, hogy valamikor régen, húsz évvel ezelőtt, messze még a Bajnai-féle Kossuth-díjtól a dal- és szövegíró basszusgitáros Lovasi András maga beszélt így szerényen egy interjúban: „Csak azért nem gondolom, hogy ezek a szövegek versek lennének, mert annyian szeretik őket, és amit nagyon sokan szeretnek, az nem szokott jó lenni…”
No, ennyit előzetesen arról, hogy miért került az FFT versrovatába az Ágy, asztal, tv című lemez (inkább kazetta) címadó dala. Mert ha meghallgatjuk/elolvassuk, nem kérdés többé. Roppant erős, apokaliptikus képeihez afféle fociközeli metaforát választ: a világ végén (kicsit játszva azzal, hogy térben vagy időben) csapatfotózásra hív mindenkit a média. „Ahogy a csapatok voltak régen a képen, elöl a srácok és az edzők középen”.
De itt a bökkenő. Ez a régen. Lovasi akaratlanul elszólja magát, és leleplezi ezt az egész nyomorult magyar életet. Hát miért régen, könyörgöm? No, igen, azért, mert a foci nálunk a múlt. Ezt a „régen”-t másutt nem értenék. Mindenütt a világon a fiatalság, a jelen, sőt a csábító jövő mindaz, ami a focihoz kapcsolódik. A csapatfotózás is. A csapatfotózás például Európa legmodernebb, legmagasabb színvonalú szórakoztatóipari produkciójában, a Bajnokok Ligájában kötelező elem minden meccsen a pénzfeldobás után. A forgatókönyv része. Nálunk minden, ami futballkultúra: a múlt…
A szöveg persze nem erről szól, hanem a világvégéről. A futballhasonlat a gigantikus, vég nélküli csapatfotóról nem egyszeri, öncélú eszköz, akkor nem is idéznénk, Lovasi a dal legerősebb képében viszi tovább a metaforát, amely ebben a megrázóan láttatott két sorban visszaköszön: „Közben otthon kígyók forognak a széken / Farkasok alszanak a srácok régi mezében”. (S persze a mez megint „régi”, mondanom sem kell, szóval magyar apokalipszis ez, nem amolyan globális, mint ahogy a Kispál és a Borz is mélyen magyar – verbális finomságaival, kérlelhetetlen nyelvi igényességével, nem provinciális, mégis könyörtelenül a magyar kultúrába zárt világával, függetlenül minden politikától, cinizmustól, belemagyarázástól.)
Mondom, az Ágy, asztal, tv nem a fociról szól. De bravúrosan oldja meg azt, amit eleddig egyik művészeti ág sem tudott igazán: napjaink leghatásosabb mozgalmát, a focit, és annak eszköztárát zökkenőmentesen használja, a játéktól természetesen teljesen független mondanivalójának megfogalmazására. Nem erőltetett, nem sportoskodó, hanem helyénvaló módon.
Aki hallotta ezt a számot, nem feledi Lovasi teremtő erejű képeit a Nagyréten gyülekező világról és az élő közvetítést figyelő, a székeken pörgő, az ágyban kopott mezben hempergő farkasokról… Olvasva is izgi, de hallani kell. Működik.
Szöllősi György
Lovasi András (Pécs, 1967. június 20.–)
Az 1987-ben alakult, 2010-ben megszűnt Kispál és a Borz együttes énekese, basszusgitárosa és szövegírója. 1987-től a Pécsi Tudományegyetemen tanult földrajz-rajz szakon, ám eltanácsolták. 2001-ben Bandi a hegyről címmel szólólemezt jelentetett meg. 2005-ben az exkispálos Ózdi Rezsővel és Bräutigam Gáborral, továbbá a Pál Utcai Fiúk frontemberével, Leskovics Gáborral megalapította a Kiscsillag zenekart. 2007-ben a Hangzó Helikon sorozatban Heidl György Lackfi János verseire írt dalait énekli. 2009-ben az európai parlamenti választáson a Lehet Más a Politika és a Humanista Párt által alakított közös listán a 16. helyen szerepelt. Munkásságáért 2010. március 15-én Kossuth-díjjal tüntették ki.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2011. augusztusi számában.)