Az FFT kultúrlap! Kételkedsz? Olvasd rendszeresen kritikáinkat, recenzióinkat a műalkotásokról, amelyekben egy a közös: a foci.
Könyvtárnyi irodalma van Sir Matt Busby életének, hiszen amilyen sikeres volt a skót futballedző, olyan regényes életút áll mögötte. Hogy mást ne mondjunk: az 1950-es években felépítette a Busby-bébik néven elhíresült nagyszerű Manchester Unitedot, amely minden valószínűség szerint a csúcsra jutott volna Európában is, ha nincs az 1958-as müncheni repülőgép-katasztrófa, amelyben a csapat nagy része szörnyethalt. A mester azonban túlélte, majd a semmiből újjáépítette az együttest, amely tíz év múlva, 1968 májusában első angol csapatként nyerte meg a Bajnokcsapatok Európa-kupáját a Benfica elleni döntőben (4:1, hosszabbítás után).
Alig-alig ismert epizódja azonban az ikonikus tréner életének, hogy idős korában hét kisfiút és egy kislányt edzett egy kölyöktornán. Az 1984-ben játszódó, a magyar forgalmazásban Szabadrúgás címmel futó (csak azért nem kritizáljuk a cím magyar fordítását, mert az eredeti, a „Believe” – „Hinni” – hasonlóan fantáziátlan) filmben ezt a történetet dolgozzák fel, természetesen alaposan kiszínezve és dramaturgiailag feltuningolva.
Az állandóan brazil válogatott mezt viselő, otthon a videón mindig Pelé cseleit tanulmányozó tízéves Georgie tehetséges gyerek, de nincs lehetősége rá, hogy egyesületben játszhasson. Barátaival mégis szeretne benevezni a manchesteri városi U12-es kölyöktornára, az azonban pénzbe kerül.
Amikor a fiú ellopja egy idős bácsi pénztárcáját, nem sejti, hogy áldozata Sir Matt Busby volt. Amikor Sir Matt fülön csípi a tolvajt és csapattársait, azzal a feltétellel nem jelenti fel őket, hogy a fiúk (és egy lány) elfogadják őt edzőjüknek. Kilétét nem fedi fel, a gyerekek pedig nem ismerik fel az öregemberben az angol futball legendás alakját.
A külvárosi gyerekek számára elkezdődik a felkészülés, amelyet folyamatosan nehezít, hogy az özvegy édesanyjával élő Georgie közben a neves Lancashire-i Gimnáziumba való felvételi vizsgára is készül, és a nyomás alatt újabb és újabb nehéz helyzetekbe sodorja magát. Busby a rengeteg balhé ellenére nagy szeretettel és türelemmel csiszolgatja a fiút, akivel szörnyű sorstársak: az edző a repüléstől retteg immár negyedszázada, a fiú pedig nem utazik autóban, mert imádott édesapját autóbalesetben veszítette el. Bájos, megérintő történet alakul ki a fiú – akinek igazi apapótlékká válik az edző – és Sir Matt között, aki általa kap választ arra az őt évtizedek óta gyötrő kérdésére, hogy miért is éppen neki kellett túlélnie ama borzalmas repülőgép-szerencsétlenséget.
Bodnár Zalán
Szabadrúgás (Believe)
Angol filmdráma, 96 perc, 2013
Rendező: David Scheinmann
Forgatókönyv: David Scheinmann, Massimiliano Durante, Carmelo Pennisi
Szereplők: Jack Smith, Brian Cox, Natascha McElhone, Toby Stephens
Osztályzat: ****
A LEGJOBB SZÖVEGEK
„Georgie Best, Pelé, Bobby Charlton pont olyanok voltak, mint ti: két lábuk és egy fejük volt, mint nektek. Munkások fiai. Az utcán fociztak gyerekként, mint ti, ugyanolyan helyeken, mint ez. Mi több: Pelének nem futotta labdára sem. Grapefruittal focizott. Úgyhogy most ti is azzal fogtok!”
– Tudjátok, ha a menny leszáll a földre, akármi megtörténhet. Ott, látjátok azt a fickót? Ő Tommy Taylor. Briliáns. És ott… ott… az egyik legjobb csapatkapitány, Roger Burton. És ő ott – ő Duncan. Duncan Edwards. Még gyerek. Olyanok voltak, mint ti most. A városért, a hazáért játszottak.
– Én sose leszek olyan nagy játékos.
– Sose? Akarsz olyan nagy játékos lenni?
– Hát hogyne!
– Akkor az a te álmod, fiam! Higgyetek benne, kövessétek! Mindannyian! Ők mind ezt tették. De a sors elragadta őket. Álmuk nem valósulhatott meg.
– Tudom, hogy miért jött ide, de nem segíthetek. Még ha akarnék se. Más szempontok is léteznek ebben a világban. Minden tiszteletem az ön csodás eredményei iránt, de ez csak egy játék. Ez csak futball. Jó éjt, Sir Busby!
– Az az érzésem, uram, hogy ön szerint futballőrültek vagyunk. De tudja, elmondom, hogy mi a véleményem. Nem csak a futball itt a tét. Hanem az álmaik. Voltak önnek álmai, doktor Farquar?
DAVID SCHEINMANN. Manchesteri születésű, Londonban élő fotográfus, aki 1996 óta rendezőként is dolgozik. Kezdetben nagy cégeknek (Canon, Suzuki, P&G) forgatott reklámfilmeket, a Nescaféért Cannes-ban megkapta a kategória Ezüst Oroszlán-díját is. Zenei videoklipek után három filmet jegyez rendezőként: The West Wittering Affair (2006); Szabadrúgás (2013); The Divorce (rövidfilm, 2014).
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2018. márciusi lapszámában.)