Szöveg Clive Martin
A rögzített helyzetek nagymestere, aki teljes fényében a világ színe előtt csak világbajnokságokon tudott megmutatkozni. Nem szaladgált túl sokat a pályán, és nem tett semmi különlegeset, ha épp nem volt nála a labda, de ez nem is számított. Különleges kisugárzása volt, aki látta őt a pályán, arra gondolhatott, nem is a mi korunk embere, hanem valaki, aki a jövőből csöppent ide, és szabadrúgásról szabadrúgásra haladva próbál meg visszajutni a saját korába.
Sugárzott belőle ez a futurizmus, miközben személyes aurája is volt, amely a pályán kívül is megnyilvánult. Egyetlen mérkőzésen sem lehetett szem elől téveszteni, mindig ott volt a kamerák valamelyikében szőke fejével, amely világított a sötétkék japán válogatott mez kontrasztjában. Ez a haj lett a védjegye, úgy ragyogott vele, mint egykor Gascoigne, állandó jelleggel mutatta, merre jár éppen. Sokan szőkítették magukat akkoriban, de kevesen annyira jól, mint Honda.
Amikor épp nem játszott, stílusa még ütősebben kijött. Sosem volt cifra, fejedelmi vagy épp csak hétköznapi, mint mindenki más, inkább tiszta és minden erőlködéstől mentes. Gyakran jelent meg zakóban, különösen olyan példányokban, amelyeket honfitársai, jeles japán divattervezők, Mijake Iszei és Jamamoto Joji álmodtak meg, de ezek közül is a könnyű, lélegző darabokat kedvelte, és többször ellensúlyozta ezt a viseletet európai „butikáruval”: rövidnadrággal, napszemüveggel, vászoncuccokkal vagy papuccsal.
Nem mindig sikerült a mutatvány, fennmaradt róla néhány fénykép, amelyeken kimondottan nyakatekert ruhában virít, és a két karórát sem sokan próbálnánk ki szívesen a saját életünkben, ezzel együtt is fantasztikusan egyénien tudott megjelenni.
Honda viszont az egyetlen japán stílusdiktátor. Kicsivel előtte már láthattuk Nakata Hidetosit, aki szintén a J-liga neveltje, és Olaszországban helyezkedett el, ahol magába is szippantotta az ottani divatkultúrát. Kicsit tarkább és csicsásabb volt a megjelenése, mint Hondáé, de cseppet sem ment át felületesbe.
Volt a Celvin Klein modellje, és gyakran lóg Nicolas Ghesquiere-rel, a Louis Vutton kreatív igazgatójával. Nakatát pedig Miura Kazujosi előzte meg hazájában, akit ma a legidősebb aktív játékosként tartanakszámon a világon, mert még 50 éves kora fölött is pályára lép néha, de hazájában a divat őrültjeként is tekintenek rá, aki egyedi tervezésű öltönyben alszik, és megszállottja a saját hajának. Honda tehát csak a hagyomány része Japánban.
Japánt nem sokan tartották számon a stílus hazájaként korábban, de Honda, illetve Nakata és előttük még Miura sokat tett azért, hogy felkerüljön erre a térképre is. Ők hárman megcáfolták, hogy már az is kifinomult ízlésre vall, ha valaki szakállt növeszt, és vesz egy remek kis utazóbőröndöt.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2019. augusztusi lapszámában.)