A vb-döntőt Mario Götze találata döntötte el a hosszabbításban
A vasárnapi vébé döntő volt a legizgalmasabb sportesemény a Facebook történelmében. Világszerte 88 millió ember beszélt a Facebookon az argentin-német focimeccs különböző pillanatairól. Összesen 280 millió különböző interakció történt a Facebookon bejegyzések, hozzászólások és lájkok formájában a brazil világbajnokság utolsó meccsével kapcsolatban. A 2013-as Super Bowl így a második helyre csúszott, hiszen ott “csak” 245 millió interakció történt. A legtöbbet a Facebookon Mario Götze-t és Lionel Messit emlegették. A döntőt a Facebookon az USÁ-ból követte a legnagyobb érdeklődés, a legtöbb reakciót az utolsó sípszó váltotta ki, amikor a Németország a negyedik alkalommal lett világbajnok. „A sportesemények rajongói mindig is szerették megosztani egymással az élményt. Napjainkra a közös meccsnézések fontos kiegészítője lett az is, hogy a tévé előtt vagy a szórakozó helyen mellettünk ülő barátainkon kívül Facebookos ismerőseinknek is elmondjuk a véleményünket.” -mondta el Lévai Richárd közösségi média specialista. „A média fogyasztási szokásaink abban is változtak, hogy közvetítések alatt azonnal rákeresünk a Google-ben arra, ha valami érdekel minket egy játékossal vagy egy csapattal kapcsolatban.” A teljes vébé alatt természetesen a különböző csapatok támogatása is folyamatosan változott. A kieső csapatok rajongói, más-más továbbjutókhoz csapódtak attól függően, hogy inkább fontosabbnak érezték a saját kontinensük másik országának győzelmét, vagy éppen ellenkezőleg: a nagy rivális ellen szurkoltak tovább. Például Dél-Amerikában a két legnagyobb ellenfél Argentína és Brazília. A bazil szurkolók nagy része az Argentin csapat ellenfelének szurkolt az elődöntők során. Európában hasonló a helyzet, ott az olasz–német ellentét volt a meghatározó. Például a németországi Facebookozók jelentős része inkább Urugaynak szurkolt, amikor Olaszországgal játszott. A Facebook adatelemző csoportjának adatai szerint a döntőben a Facebookozók 55%-a Németországot támogatta, 45%-uk pedig Argentinát. Talán nem meglepő, hogy a holland Facebookozók európai szomszédjuknak drukkoltak inkább (81%-os arányban), mint az argentin csapatnak, akitől kikaptak. Érdekesebb viszont az, hogy a brazilok nagy része a döntőre azt a német csapatot támogatta, akitől 7-1-es vereséget szenvedtek. A magyar Facebookozók körében az érdeklődés a foci vébé iránt jelentősen nőtt. Míg az első meccs előtt mindössze 100-150 ezer 8 év fölötti hazai Facebook felhasználót érdekelt valamilyen szinten a világbajnokság, a döntő környékére 250-300 ezerre nőtt ez a szám. A magyar focirajongók is inkább a németekre voltak kíváncsiak a Facebookon. Nagyjából 90 000 ember érdeklődött a német nemzeti válogatott iránt a Facebook szerint, míg az Argentin csapat mindössze 70 000 Facebookozót érdekelt. A Google-ben a világbajnoksággal kapcsolatos témában 2.1 milliárd keresés történt. A döntő kapcsán a német csapattal kapcsolatos témákban több keresés történt, hiszen a kereséseknek mindössze 33%-a foglalkozott az argentinokkal. A döntő során olyan témákra kerestek az emberek, mint például Messi hányt-e a döntőben, Beckham támogatja-e az argentinokat, vagy ki volt a bíró a meccsen. Források: Facebook Media, Facebook Data Scienece Team, Facebook Ads, Google Trends