Foglalkozása: stadiontervező
Neve: Nicholas Reynolds
Kora: 39*
*Cikkünk 2011. márciusában jelent meg
Mikor és hol lett önből stadiontervező?
Építészdiplomát szereztem a Nottingham Egyetemen, és Ausztráliába vettem az irányt. Akkor léptem be a Populous céghez, amikor ott épp elkezdték tervezni az Olimpiai Stadiont Sydneyben. Három évig dolgoztam ott, mielőtt visszatértem volna Londonba.
Melyik futballstadionon dolgozott először?
Izgalmas időszakban érkeztem haza. A cég a huddersfieldi Alfred McAlpine Stadionon dolgozott, ez ma a Galpharm Stadion, ami a mai napig az egyik legújszerűbb létesítmény Angliában. Építészeti díjakat kapott, és a Taylor-jelentés után ez volt az első tisztán ülőhelyes aréna, ami megszabta a stadionépítészet angliai irányvonalát, hatással volt az Arsenal-féle Emiratesre is, amely ebben a témában az első olyan munka volt, amiben én is részt vettem.
Erre a legbüszkébb?
Azt hiszem, igen. Akkoriban mozdultunk el a város közepén álló klasszikus négylelátós stadionok irányából a város szélén álló építmények felé. Bizonyos értelemben az Emirates visszatérés volt a korábbi állapothoz, alig négyszáz méterre a Highbury-től épült fel, városi környezetben. Ma ez a fokmérője annak, hogyan kell egy hatvanezres stadionnak kinéznie.
Mennyire izgalmas végignézni a felépülést a kezdetektől a befejezésig?
Fantasztikus. Más építészek házakon, irodákon dolgoznak, és ezek szintén kiváló épületek, de amikor ülök a barátaimmal a kedvenc kocsmámban, mindenkit nagyon érdekel, amiről beszélek. És amikor eljön a tesztüzem vagy nyitómeccs, az egészen különleges érzés. Ilyenkor beletelik egy kis időbe, amíg vissza tudsz kapcsolni klasszikus szurkoló üzemmódba, és még akkor is bizsergető.
Mennyire nehéz feladat, hogy különbözzenek egymástól a stadionok?
Mindegyiknek másképp kell kinéznie. Amelyeket mi terveztünk, azokra nagy mértékben hatott a környezet. Egy London belvárosában álló létesítménynek különböznie kell egy külvárosi stadiontól. Az épületeknek fel kell venniük a terület karakterét, és tükrözniük azokat az anyagokat is, amelyek általánosan elterjedtek azon a környéken. A szurkolók jellegére is utalniuk kell. Nagyon sok utalásnak kell megjelenni bennük, hiszen végső soron ezek társadalmi gócpontokká válnak.
Mi lesz a következő munka?
Most az Olympique Lyon új stadionján dolgozunk, ami rendkívül izgalmas feladat. A városon kívül lesz, a zöldövezetben, és fantasztikusan fog kinézni. (Azóta el is készült – a szerk.)
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2011. márciusi számában.)