Szöveg Ch. Gáll András
Az FFT kultúrlap! Kételkedsz? Olvasd rendszeresen kritikáinkat, recenzióinkat a műalkotásokról, amelyekben egy a közös: a foci.
Hogyan értsük félre a nőket?
Szerző: Csányi Sándor
Előadja: Csányi Sándor
Műfaja: Monokomédia
Osztályzat: •••••
Amikor a feleségem főnöknője kis híján zokogógörcsöt kapott az irigységtől, értesülve arról, hogy két tiszteletjegyünk van Csányi Sándor (nem az MLSZ-elnök) önálló előadóestjére, már sejtettem, hogy nem akármilyen élményre kell felkészülnöm. „Évek óta próbálok szerezni jegyeket a Csányi-estre, mindenkitől hallom, hogy milyen szuper, de eddig még nem sikerült. Nem tudtok beprotezsálni minket is a nézőtérre?” – rimánkodott a főnökasszony, s higgyék el, az ember ki másnak próbálna szívességet tenni, mint a főnöknek, de ha egyszer mi magunk is csak meghívottak voltunk…
A Mátyás utcai Budapest Music Center előtt kiállított csillogó-villogó, babakék (copyright: Blöff, Brad Pitt) Audiról nagyjából sejtjük, hogy jó helyen járunk, a meghívót az előadást tető alá hozó autókereskedő-cégtől kaptuk.
A nézőtér zsúfolásig megtelt, a Csányi-estet a világért sem hagyná ki senki sem. Aztán kihunynak a fények, és berobban a színpadra a fekete farmerében, ingében, fekete hajával lehengerlő látványt nyújtó sztár.
Igen, sztár, mert Csányi idestova két évtizede a pesti nők bálványa, és a Kontroll óta tudjuk, színésznek sem utolsó, de hogy mekkora király a színpadon, az néhány perc után a Mátyás utcai közönség számára is egyértelművé válik.
Az alapképlet pofonegyszerű, legalább három évezred óta a drámairodalom egyik legelcsépeltebb kliséje: miben különbözik a nők és a férfiak agya, és miért képtelen az egyik nem képviselője megérteni a másikat.
Csakhogy még a legunalmasabb közhelyek is fulladásig fokozódó röhögésbe kergetik az embert, ha karizmatikus komédiás – mert Csányi komédiásnak is elsőrangú, nemcsak drámai színésznek – az előadója.
Mert, kérem szépen, van-e elcsépeltebb közhely annál, mint amikor a férfiember megkísérli elmagyarázni a lesszabályt a fehérnépnek? Amikor még maga sem érti tökéletesen… Ugye, hogy nincs. És amikor abba a halmozottan hátrányos, már-már katasztrófasújtott helyzetbe kerül az ember fia, hogy világbajnoki döntőt szeretne nézni, amelynek hajrája egybeesik az aktuális telenovella soros folytatásával, amely – minő véletlen – az asszony kedvence. Ilyenkor az ember legszívesebben egy búvárharang alatt, a Duna fenekén nézné a mérkőzést, balladai magányban, legfeljebb néhány doboz sör és két pár főtt virsli társaságában, ehelyett sajnos a nappalijában kénytelen lekuporodni a díványra, s közben válaszolgatni az ötpercenként be-benyitó drága ártatlan kérdéseire.
Csányinak már az antréja is frenetikus. Felesége éppen vajúdik a szülőszobában, Csányi pedig kijelenti, neki aztán teljesen mindegy, hogy fiú lesz vagy lány, csak… És azt várjuk, hogy a szokásos befejezés következzen: …csak egészséges legyen. Ehelyett mit kapunk? Csak legyen fiú…
És persze a 75 perces monológ végén megszületik a kis csecsemő, s a boldog Csányi sugárzó arccal újságolja a publikumnak: „Kislány!!!”.
Végül is tökmindegy…
A LEGJOBB SZÖVEGEK
„Sanyi, az a fekete ruhás ott a kapuban, az a bíró?!”
„Mit csinálsz, Sanyi? Nem azt mondtad, hogy kilencven percig tart egy futballmeccs? Még mindig nézni kell? Pedig azt hittem, hogy vége van. Mi az, hogy hosszabbítás? […] Na végre, a hosszabbítás is befejeződött. Nézhetem a Barátok közt folytatását! Vagy mégsem? Most elkezdenek tizenegyeseket rúgni?!”
„Sanyi, ha valaki lesen van, akkor az illetőt kiállítják? Nem állítják ki? Miért nem, leskelődni nem szép dolog, bizonyos esetekben a törvény is bünteti!”
CSÁNYI SÁNDOR (1975–). Jászai Mari-díjas színész, érdemes művész. Épületgépészeti szakközépiskolába járt, érettségi után négyszer próbálkozott a felvételivel a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, s mivel csak negyedszerre járt sikerrel, közben segédszínészként dolgozott a kaposvári Csíky Gergely Színházban. Az egyetemen Marton László osztályába járt, diplomázás után a Krétakör, majd a Radnóti Miklós Színház tagja volt, 2013 óta a Thália Színház művészeti vezetője. Az egyik legkedveltebb magyar filmszínész, a nagy áttörést a 2003-as Kontroll jelentette számára, azóta legemlékezetesebb alakításait a Csak szex és más semmi, az Állítsátok meg Terézanyut!, a Szabadság, szerelem és a Coming out című filmekben, illetve az Örök tél című tévéjátékban nyújtotta. A művész a közelmúltban felajánlást tett mélyszegénységben élő, színészi álmokat dédelgető fiatalok támogatására.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2019. márciusi számában.)