AKADÉMIA
A verbális marketing, a nagyotmondás eredményezi, hogy egyre tekintélyesebb, egyre hangzatosabb nevekkel kell illetni egy-egy új intézményt, projektet, vállalkozást az egyre fásultabb közegben, az egyre magasabb ingerküszöb miatt. Talán ez a folyamat vezetett oda, hogy az ókorban még kizárólag a tudományokkal való foglalkozás helyszíneként emlegetett „akadémia” kifejezés előbb a felsőfokú (jogakadémia), majd a középfokú (kereskedelmi akadémia) oktatási intézmények elnevezésébe szivárgott le, hogy egyre inkább illettek vele nem csak tudományos ismereteket kínáló intézményeket (zeneakadémia, színiakadémia, Ludovika Akadémia), míg el nem jutottunk oda, hogy a tudománynak jószerével semmi köze a legújabb akadémiákhoz, a futballakadémiákhoz, ahol 12–18 éves fiúk bentlakásos rendszerben sportolnak és tanulnak (hm…). Ám ez nem a különösebb eredményt eddig felmutatni nem tudó magyar focikollégiumok nagyzolása, sőt nálunk éppen, hogy visszaszorult az akadémia elnevezés a fociakadémiák megjelenése előtti évtizedekben, s már szinte csak a legtekintélyesebb tudósok társaságát, a tudományos akadémiát hívták így, ám az angolból, ahol hangzatosan minden, kicsit is speciális oktatást nyújtó intézményt leakadémiáznak már (talán a Police Academy-vel kezdődött), átkerült a magyar nyelvbe is a labdarúgó-utánpótlásközpont megfelelőjeként.
(Megjelent a FourFourTwo magazin 2015. októberi számában.)